Creatieve concepten

Ik kan blij worden van goedbedachte concepten. Zo kwam ik laatst Jelle tegen die het concept De makkelijke moestuin heeft bedacht met een superhandige website, een boek en bij de Intratuin koop je zijn Makkelijke Moestuinmix. Waarom het werkt? Omdat het een concept is: alles sluit op elkaar aan, ik heb het idee dat ik iets mis als ik zijn boek niet heb en het belangrijkste: ik geloof Jelle. Omdat hij al vanaf zijn veertiende aan het prutsen is met zijn moestuintje. Ik heb zelf Huis van Belle opgezet dat inmiddels is uitgegroeid tot een succesvolle online community met evenementen, een eigen tijdschrift en schoolagenda. Mensen willen vaak het succes weten. Ik denk dat de belangrijkste reden voor succes van een concept is dat het vanuit plezier wordt gedaan, dat er gedrevenheid is en dat er oog voor detail is. En er zijn nog veel meer redenen! Die kennis deel ik graag als ik voor een organisatie een concept bedenk.

gracht

Het succes van een goed concept

Een goed concept voldoet aan een aantal belangrijke eisen en om die boven tafel te krijgen, zal ik altijd dit vragen: Zit de doelgroep erop te wachten? Wat heb je te vertellen? Waarom wil je dat vertellen? Vervolgens gaan we brainstormen en liefst ook in gesprek met de doelgroep. Vaak wordt dit vergeten en wordt er ‘over de hoofden heen’ iets bedacht dat vaak teleurstellende uitkomsten als gevolg heeft. Een goed concept bedenk je op buikgevoel (je denkt: dit is een gat in de markt bijvoorbeeld) maar baseer je ook op feiten en cijfers. Een goed concept is vaak ook persoonlijk: het verhaal vertellen van een aansprekende persoon (kijk naar Linda Magazine) op een authentieke manier werkt goed. Een goed concept is ook met liefde gemaakt (kijk naar Flow) en niet bedoeld om alleen maar te verkopen. Ik geloof er sterk in om aansprekende personen in te zetten vanuit je organisatie (rolmodellen) en goed naar je doelgroep te kijken, niet alleen naar je eigen product of missie.

concepten

Hoe werk ik?

Als ik voor een organisatie aan de slag ga, stel ik altijd eerst veel vragen waaronder bovenstaande. Als we een klik hebben en ik mogelijkheden zie, maak ik een offerte en ga daarna in samenspraak met de organisatie aan de slag. Bij een concept kun je aan het volgende denken:

  1. - Een jongerenconcept om jongeren aan je organisatie te binden
  2. - Een tijdschrift maken om bijvoorbeeld een jubileum te vieren
  3. - Een online platform opzetten om je doelgroep te bereiken
  4. - Een advies over je social media kanalen als organisatie 

Momenteel ben ik voor een organisatie een concept aan het bedenken om jongeren te betrekken bij hun missie. Heb je een idee wat hier niet tussenstaat? Schroom niet om contact op te nemen! 

Ben je benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? Stuur even een mailtje, vind ik leuk! En volg me op twitter en instagram want daar post ik regelmatig updates en linkjes naar interessante blogs!

Foto's: Annemieke Heller